|
"Întristările ce vin oamenilor sunt urmările păcatelor şi relelor lor. Dacă le răbdăm cu rugăciune, atunci vedem că vin iarăşi cele bune."
|
Maica Domnului – singura bucurie
și ultima nădejde într-o lume în agonie 1
Sfinții
Părinți au iubit-o foarte intens pe Maica Domnului și au încercat
pe măsura acestei iubiri să o laude, în toate aspectele, având în
față tabloul pe care l-au înfățișat Sfântul Apostol și
Evanghelist Luca și Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, dar mai
ales Sfânta Tradiție, care ne-a oferit cele mai multe amănunte în
ce o privește.
Maica
Domnului este, mai întâi de toate, cea care ne copleșește cu o
dragoste imensă, care nu este doar asemenea
iubirii lui Dumnezeu, El Însuși fiind iubire, ci am credința că
este aceeași.
Dacă cercetăm scrierile Sfinților Părinți, aflăm că toată
dragostea pe care ne-o poartă Dumnezeu s-a transmis în pântecele
Fecioarei Maria: prin ea ne-a izvorât izvor de apă vie, care se
revarsă peste noi acum și până la sfârșitul vieții noastre,
până în clipa trecerii noastre din lumea aceasta. Sunt Sfinți
ruși care ne spun că în momentul plecării noastre în eternitate
o întâlnim pe Maica Domnului, care ne împărtășește această
dragoste.
Maica
Domnului, la praznicul Adormirii ei, este considerată „Paștele
verii”. Domnul nostru Iisus Hristos, la Sfintele Paști, pe care le
sărbătorim primăvara, S-a făcut începătură de înviere tuturor
celor adormiți. El S-a înviat pe Sine Însuși, așadar, El este
începătura învierii ca Dumnezeu întrupat, însă, între oameni,
începătura învierii celor adormiți s-a făcut prin Maica
Domnului, care a fost doar om, nu și Dumnezeu, precum Domnul nostru
Iisus Hristos. Așadar, sărbătoarea „Paștelui verii”, la care
suntem părtași la 15 august, ne privește pe fiecare dintre noi:
Maica Domnului este începătura învierii tuturor oamenilor
adormiți, fiind înviată cea dintâi prin puterea, lucrarea și
harul Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul ei.
Atmosfera de mare praznic, de înviere, se verifică deplin la
Mânăstirea Nicula: atunci când icoana făcătoare de minuni
înconjură biserica nouă, după prohod, și toată lumea cântă
imnuri în cinstea Maicii Domnului, fiecare poate experimenta o stare
de preafrumoasă înviere. Așadar, Maica Domnului este cea care
mijlocește pentru noi prin iubirea ei și prin iubirea care i s-a
dăruit: singura bucurie și ultima nădejde într-o lume în agonie.
Îmi
întemeiez aceste cuvinte pe cele ale Sfinților Părinți, pe logica
și experiența lor duhovnicească, ei fiind reperele noastre
necesare. Referitor la „Paștele verii”, Părintele Mitropolit
Ierótheos
Vlahos scrie următoarele: „Desigur, există o diferență
esențială între ei, pentru că Hristos Și-a înviat singur
trupul, prin Dumnezeirea Sa, câtă vreme învierea Născătoarei de
Dumnezeu s-a făcut prin puterea și lucrarea lui Hristos, Fiul ei”.
Aceste cuvinte se susțin pe temeiuri scripturistice pe care Sfinții
Părinți le-au aprofundat, iar noi încercăm, la rându-ne, după
puterea noastră, să ajungem cu ele la inima oamenilor, dar și la
inteligența lor, chiar dacă păstrăm întâietatea inimii, Maica
Domnului însăși fiind, înainte de minte, inimă. Astfel, Sfântul
Apostol și Evanghelist Ioan spune: „Cel ce ascultă cuvântul Meu
și crede în Cel care M’a
trimis, are viață veșnică și la judecată nu va veni, ci s’a
mutat din moarte la viață” (Ioan
5, 24). Înțelegem prin cuvântul evanghelic că Maica Domnului,
născându-L pe Dumnezeu-Fiul, s-a făcut începătură învierii
tuturor celor adormiți, a avut această experiență de a trece de
la moarte la viață și de pe pământ la cer, asemenea Domnului
nostru Iisus Hristos. Cu alte cuvinte, Maica Domnului a murit ca
fiecare om – nu cum a fost înălțat la cer Sfântul Proroc Ilie,
fără a trece prin moarte –, fiind apoi răpită la cer cu trupul,
fără să treacă prin judecată, precum Fiul ei, Dumnezeu-Cuvântul.
Astfel,
Maica Domnului rămâne un reper care trebuie să fie un laitmotiv
pentru viața noastră, spre a o imita cât mai mult cu putință.
Știm din Sfintele Scripturi, din Sfânta Tradiție, că noi, când
ne mutăm din această lume, plecăm doar cu sufletul. Trupul rămâne
în pământul din care a fost luat, iar sufletul trece în veșnicie,
unde va fi judecat și așezat într-o Împărăție deplină sau –
ceea ce nu ne dorim nicidecum – în iad. Când Maica Domnului a
plecat în eternitate, a plecat cu trupul, așa cum ar trebui să o
facă omul la sfârșitul veacurilor, la a Doua Venire a Domnului
nostru Iisus Hristos. Mitropolitul Bartolomeu Anania vorbește despre
trei etape sau ipostaze ale Împărăției lui Dumnezeu, pe care le
numește astfel: cea dintâi este Împărăția liturgică, în care
trăim noi astăzi; cea de a doua este Împărăția aurorală, raiul
pierdut al lui Adam; iar ultima etapă este cea a Împărăției
plenare, depline, care ne va fi oferită după cea de-a Doua Venire a
Domnului nostru Iisus Hristos și după Judecata de Apoi.
Maica
Domnului a trecut de cea de a doua etapă, fiindcă ea, purtându-L
pe Domnul nostru Iisus Hristos în ființa sa, și-a sfințit în așa
măsură viața și trupul, încât nu a fost nevoie să treacă prin
judecata particulară, această afirmație întemeindu-se pe
cuvintele Sfântului Apostol și Evanghelist Ioan. Noi putem avea
această experiență doar prin Maica Domnului, o experiență care
este de dorit, pentru că judecata particulară este o judecată
nedeplină. Astfel, Maica Domnului a trecut direct prin judecata
universală, pentru că ea este cea „nepătată”, cea fără de
păcat, păcatul strămoșesc fiindu-i șters la Buna Vestire, când
prin Duhul Sfânt S-a întrupat în ființa ei Fiul lui Dumnezeu.
Așadar, o numim pe Maica Domnului „Paștele verii”, o întâlnim
la praznicul Adormirii ei la Mânăstirea Nicula și pretutindeni, ne
bucurăm de prezența ei, de lucrarea ei, de implicarea ei în
istoria mântuirii noastre. Ea ne călăuzește de la începutul până
la sfârșitul vieții noastre, iar după trecerea noastră din
această lume, până în Împărăția lui Dumnezeu.
Maica
Domnului este Biserică, fiindcă ea ne naște. Biserica îi naște
pe fiii lui Dumnezeu prin faptul că, generație după generație, îi
botează în numele Sfintei Treimi. Iar Maica Domnului face aceasta
prin faptul că L-a primit în ființa ei pe Domnul nostru Iisus
Hristos, Care Și-a asumat întreaga fire omenească. Să avem
această imagine extraordinară: Maica Domnului nu L-a născut doar
pe Dumnezeu-Fiul, ci ne-a născut și pe noi înșine, pe toți
oamenii de la Adam până în zilele noastre și-i va naște pe toți
cei ce vor veni, în continuare, până la sfârșitul veacurilor.
Acest lucru este o mare mângâiere pentru noi toți, care suntem în
gestația permanentă a Maicii Domnului prin trupul Bisericii –
trupul mistic al Domnului Iisus Hristos, fiind „mădulare fiecare
în parte” (1
Corinteni
12, 27). Este o mare mângâiere să știm că noi ne aflăm în
interiorul Maicii Domnului. Acest interior
înseamnă libertate, deși, când spunem „interior”, am crede că
suntem între oarecare limite; dimpotrivă, noi suntem pe deplin
liberi, fiindcă Maica Domnului L-a cuprins înlăuntrul ei pe Cel
Necuprins. Iar dacă L-a cuprins pe Cel Necuprins și noi suntem în
interiorul necuprins, într-o maximă libertate, înlăuntrul Maicii
Domnului. Mai mult, ea ne dăruiește să fim înlăuntrul lui
Dumnezeu, pentru că ea, cuprinzându-L pe Fiul lui Dumnezeu, a făcut
posibil ca firea omenească să ajungă în sânul Sfintei Treimi,
adică să fim „părtași ai firii celei dumnezeiești” (2
Petru
1, 4), să stăm de-a dreapta lui Dumnezeu-Tatăl, prin Înălțarea
Domnului nostru Iisus Hristos la Cer. Astfel a intrat firea noastră
în interiorul lui Dumnezeu, iar acest lucru înseamnă deplină
libertate, dăruită nouă de Dumnezeu prin Maica Domnului, fiindcă
ea s-a făcut pricina Întrupării Domnului nostru Iisus Hristos,
pricina mântuirii noastre.
Sfântul
Maxim Mărturisitorul spune despre Maica Domnului: „Prin tine s-a
dezlegat blestemul maicii dintâi,/
prin tine s-a rupt peretele vrajbei,/ prin tine s-a nimicit
stăpânirea morții,/ prin tine am biruit asupra păcatului,/ prin
tine s-a sădit fecioria între oameni”.
Această ultimă imagine, mai cu seamă, ar trebui să ne reprezinte,
fiindcă Maica Domnului nu doar pentru ea însăși este fecioară –
înainte de naștere, în timpul nașterii și după naștere –, ci
ne-a dăruit acest har și nouă tuturor, ca posibilitate să fim
asemenea ei. Acest lucru înseamnă să fim pe deplin sinceri,
transparenți, și este posibil, iată, doar prin Maica Domnului. Ea
s-a arătat așa cum era – și cum a rămas pentru veșnicie –
atunci când Arhanghelul Gavriil i-a adus Buna Vestire, când i-a
vestit faptul că Îl va întrupa pe Domnul nostru Iisus Hristos, pe
Care nu-L putem avea dacă nu trăim în lumină, în adevăr. El
Însuși spune: „Eu sunt Lumina lumii” (Ioan
8, 12), „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața” (Ioan
14, 6). Așadar, nu sunt mai multe adevăruri, precum nu sunt mai
multe Biserici. Părintele Dumitru Stăniloae afirmă acest lucru cu
multă vigilență,
punctând faptul că există o singură Biserică, celelalte fiind
„Biserici nedepline”,
afirmație susținută în cadrul sinoadelor și forurilor ecleziale
și de Preafericitul Patriarh Daniel Ciobotea. Există un singur
adevăr deplin, pe care îl aflăm prin Maica Domnului, care este
însăși transparența Bisericii noastre. Ea este ochiul prin care
vedem lumina, adevărul, este ochiul duhovnicesc, precum spune
Sfântul Nicolae Cabasila.
Iar la Sfântul Maxim Mărturisitorul mai găsim scris: „prin tine
învățăm hotărârea în faptele bune”
– Maica Domnului nu a făcut nicio faptă rea, nici umbra păcatului
n-a cunoscut-o; ea este cea care ne îndeamnă la bine – „prin
tine ni s-a dat înțelepciune, smerenie și iubire”.
Înțelepciunea, smerenia și iubirea sunt cele trei stele pe care le
vedem pe veșmântul Maicii Domnului.
În
Acatistul Bunei Vestiri, care este prototipul tuturor acatistelor pe
care noi le rostim, imnograful spune: „Bucură-te, zorii zilei
celei de taină”. „Ziua cea de taină” este ziua cea neînserată
a Împărăției lui Dumnezeu; ziua cea neînserată este ziua a
opta. Noi trăim vremea zilei a șaptea. Știm că după cele șase
zile în care Dumnezeu a lucrat și care s-au încheiat, fiecare din
ele – „Și a fost seară și a fost dimineață” (Facerea
1, 5; 1, 8; 1, 13; 1, 19; 1, 23; 1, 31) –, în ziua a șaptea
Dumnezeu „S’a
odihnit de toate lucrurile Sale” (Facerea
2, 2) și „a văzut Dumnezeu toate câte făcuse: și iată că
erau foarte frumoase” (Facerea
1, 31). Însă ziua a șaptea s-a găsit a fi și ziua „neodihnei”,
deoarece păcatul protopărinților noștri Adam și Eva i-a năruit
lui Dumnezeu liniștea, odihna. Așadar, Dumnezeu caută să-Și afle
odihna și o află în Sfinții Săi. Găsim acest lucru în slujba
Utreniei, precum și în Sfânta Liturghie: „Dumnezeule Sfinte, Cel
ce întru sfinți Te odihnești”.
S-a odihnit Dumnezeu după ce S-a căit că l-a pierdut pe om prin
potop (Facerea
8, 21-22) și a lăsat curcubeul pentru pace (Facerea
9, 11-16), însă este încă o odihnă
neliniștită
ori o liniște
neodihnită.
Liniștea deplină pe care o dorește în ziua a șaptea, o va găsi
în ziua a opta, a neînseratei Sale Împărății. Sfântul Maxim
Mărturisitorul este cel care scrie aceste lucruri despre ziua a opta
– ziua neînsângerată, ziua a șaptea fiind cea însângerată,
fiindcă a fost punctată de Crucea Domnului nostru Iisus Hristos.
Așadar,
noi trăim în epoca zilei a șaptea, ziua
însângerată,
în care ne împărtășim cu Trupul și Sângele Domnului Iisus
Hristos, Care Se află în stare de jertfă permanentă. De aceea
spunem la Liturghie: „Dă-ne nouă să ne împărtășim cu Tine,
mai adevărat, în ziua cea neînserată a Împărăției Tale”,
pentru că atunci ne vom împărtăși cu Domnul nostru Iisus Hristos
neînsângerat.
Acum ne împărtășim cu El în stare de jertfă, însângerat,
iar acest lucru ne este facilitat de Maica Domnului, fiindcă ea se
face izvorul Vinului liturgic. Ea este cea care ne dăruiește Trupul
lui Hristos. Dacă Sfântul Apostol Filip spune: „Doamne,
arată-ni-L nouă pe Tatăl și ne e de-ajuns” (Ioan
14, 8), iar Domnul Hristos îi răspunde: „Cel ce M’a
văzut pe Mine L-a văzut pe Tatăl” (Ioan
14, 9), „Eu sunt întru Tatăl și Tatăl este întru Mine” (Ioan
14, 11), prin extrapolare, dacă ne referim la aspectele fizice,
trupești, cine Îl vede pe Fiul, o vede pe Mama Lui, iar cine o vede
pe Mama Lui, Îl vede pe Fiul. Dacă vorbim despre Trupul lui
Hristos, vorbim despre trup fără de tată din mamă – Trup și
Sânge din Maica Domnului. Desigur, aceasta nu înseamnă că ne
împărtășim de Maica Domnului, atunci când ne apropiem de Sfântul
Potir, dar ne împărtășim de Domnul nostru Iisus Hristos, Care are
Trup și Sânge din Maica Domnului. Aceasta este o certitudine.
Sfinții Părinți pe acest temei o cinstesc pe Maica Domnului și
nici noi nu o putem despărți de Fiul ei: sunt într-o unitate
indisolubilă. De aceea, ea este pricina mântuirii noastre, aureola
mântuirii noastre, și rămâne până la sfârșitul veacurilor.
Dacă Părinții care au meditat la aceste aspecte spun că pe drumul
dintre moarte și viață ne întâlnim cu ea, nu o putem ignora.
Voi
încheia rezumând la esență cele spuse. Trebuie să trăim în
interiorul Maicii Domnului: ea este cea care ne naște în permanență
și simțim foarte mângâietor acest lucru. De pildă, în ce mă
privește, când sunt în preajma Maicii Domnului de la Mânăstirea
Nicula, simt că mă naște din nou, fiindcă ea mă descoperă așa
cum sunt, așa cum ni L-a descoperit pe Fiul ei. Prin El, Domnul și
Dumnezeul nostru, Care S-a așezat de-a dreapta lui Dumnezeu-Tatăl,
ne aflăm în interiorul Sfintei Treimi, unde ni se oferă o maximă
libertate, ceea ce este o deplină mângâiere, lucru posibil doar
prin Maica Domnului. În omilia sa la Adormirea Maicii Domnului,
Sfântul Ioan Damaschinul vorbește cu emoție, topit de dragoste
pentru Maica Domnului.
Să ne topim și noi de dragoste pentru Maica Domnului și vom izbuti
să ne aprindem de dragoste față de Dumnezeu.
Aflându-ne
la răgaz duhovnicesc, m-aș bucura să ajungă la inimile tuturor
acest mesaj, care este al Maicii Domnului, fiindcă eu numai prin ea
sunt eu însumi, iar dacă aș vrea să fiu judecat de cineva în
lumea aceasta și în cea care vine, n-aș vrea să fiu judecat decât
de Maica Domnului.
Arhim. Dumitru Cobzaru
Exarhul Mănăstirilor din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului
|
|
|
Cultura vieții....
Tânjim după lumea cerească a îngerilor și a sfinților care trăiesc
în Duhul Sfânt (Sf. Siluan Athonitul), unde este singura adevărată
cultură, singura adevărată civilizație. În lumina lui Dumnezeu
se trăiește în pace și iubire (Gal. 5.22), în cântări de laudă
Sfintei Treimi, Mântuitorului Hristos, Maicii Domnului, Îngerilor
și Sfinților. Pe pământ sunt două mari culturi: Cultura Duhului
Sfânt, care dezvoltă și susține cultura vieții duhovnicești, și
cultura păcatului, susținută de satan și demonii lui. Toate
culturile umane, pătrunse de duhul uneia dintre cele amintite,
prețuiesc în fața lui Dumnezeu după câtă finalitate cerească
au în ele.
Biserica a dezvoltat cultura creștină, cultura rugăciunii neîncetate (II
Tes. 5,7), legate de cultul său; cultura vieții în Hristos, a
bucuriei evangheliei Sale, care de-a lungul timpului a devenit
cultură filocalică, sau cultura adevăratei frumuseți. Dezvoltând
frumusețea cerească a vieții lui Hristos, sub toate aspectele și
nuanțele ei, a arătat în Duhul Sfânt treptele vieții
duhovnicești a căror finalitate este unirea cu Hristos cel Înviat
și Înălțat, trăirea în viața cerească și fericirea veșnică.
Creștinii trăiesc prin credință, împlinind voia lui Dumnezeu, precum în
cer și pe pământ (Matei 6,10), împlinind porunca iubirii (de
Dumnezeu și aproapele) (Marcu 12,30), străbătând treaptă cu
treaptă în urcușul fericirilor lui Hristos (Matei 5,3-12).
Rugându-se, postind, milostivind, gustând Sfânta Liturghie,
Laudele Bisericii, spovedindu-se, împărtășindu-se cu Trupul și
Sângele Domnului, trăiesc viața duhovnicească gustând din pacea
și bucuria cerească.
Din nefericire, pe pământ, există și un mod de viață păcătos.
Adică viața pusă în slujba patimilor și a demonilor. Acest mod
de viață a format de-a lungul istoriei cultura și civilizația
păcatului și a morții. Uneori oamenii au mers, în rătăcirea
lor, până la a considera păcatul sacru. Păcatul însă
desfigurează și ucide ființa omenească. Lucrarea demonică a
păcatului are o putere de seducție prin care satan varsă în
suflet ura, necredința, deznădejdea și răzvrătirea. Așa a făcut
de la început (Facerea 3,6). Acest mod de viață păcătos are ca
finalitate modul de viață al iadului, unde deznădejdea și
suferința sunt absolute. Refuzul chemării iubitoare a lui Dumnezeu
deschide păcătoșilor nepocăiți poarta chinului cel veșnic. De
aceea suntem chemați la cultura vieții pe care ne-o oferă
Biserica. La cultura ascultării de Hristos, prin care gustăm
pacea și fericirea cerească. Pentru a evita capcanele culturii
morții vom zugrăvi, pe scurt, cele două căi. Calea urcușului
duhovnicesc și calea coborâșului pierzător, ținând însă
seama de două realități importante:
1. Între bine și rău nu este un semn de egalitate. Dumnezeu este necreat,
veșnic, atotputernic, atotțiitor, atotiubitor, atotmilostiv
ș.a.m.d., izvorul vieții și al fericirii. Satan (răul) este înger
creat, căzut, nefericit, care nu are o putere reală asupra celor ce
cred în Hristos - Dumnezeu. Așa cum întunericul se ascunde în
fața luminii, îngerul rău nu are putere asupra celor care trăiesc
o viață duhovnicească.
2. În al doilea rând, pe pământ, Dumnezeu este atotprezent. Duhul Sfânt nu
este doar în marii trăitori, duhovnici îndumnezeiți, în
locurile sfinte ca Ierusalim, Sf. Munte ș.a.m.d., chiar dacă acolo
este mai abundentă Duhovnicia (care ține de Duhul Sfânt); este
prezent pretutindeni, se manifestă felurit, neașteptat, este în
orice timp și-n orice loc.
Etapele urcușului duhovnicesc, la fel ca cele ale coborâșului, formează
axul centrul al întregii culturi și civilizații din lume care, fie
ne urcă în fericirea cerească, fie ne îndepărtează coborându-ne
în împărăția morții. Așadar, să le luăm pe rând: viața
duhovnicească, cultura duhului, cultura vieții, se împart în trei
mari etape.
A. Perioada curățirii, când prin rugăciune, post, milostenie,
spovedanie, împărtășire, omul se curăță de păcatele grele, de
patimi și de legătura cu demonii.
B. Faza iluminării, când nevoitorul începe să înțeleagă duhovnicește
noimele Scripturii, tainele vieții, minunile creației, dobândind
minte înțelegătoare, începând să vadă cu mintea. Împreună cu
Sfântul Apostol Pavel, zice: Noi însă avem gândul lui Hristos (I
Cor. 2,16).
C. Faza unirii, când sufletul se unește cu Hristos, prin Duhul Sfânt.
Unirea vine în curăția inimii, prin trăirea nepătimirii și
dobândirea iubirii lui Hristos.
Urcușul duhovnicesc are șapte trepte, iar omul lucrează potrivit stării
duhovnicești în care se află.
1. Credința. Mai întâi trebuie să credem. Să credem în
atotputernicul și atotmilostivul Dumnezeu, în lucrarea Lui
mântuitoare. Să credem în viața cerească pe care nu o vedem
încă fizic.
2. Credința este urmată de Frica de Dumnezeu. Cine crede se teme. Se
teme să supere un Dumnezeu atât de bun, de sfânt, de iubitor,
prin păcat și neascultare. Frica de Dumnezeu este începutul
înțelepciunii (Pilde 1,7), buna temelie pe care se așează
celelalte virtuți. Ea sfârșește cu iubirea duhovnicească care
ne umple ființa, ne aseamănă și ne face fericiți în Hristos.
3. Frica de Dumnezeu este urmată de Pocăință. Omul luminat începe să
înțeleagă, să se înțelepțească, căutând să-și schimbe
viața din temelii. Schimbându-și concepția despre viață,
Dumnezeu și lume, el se întoarce de la păcat la virtute, de la
pământ la cer, de la diavol la Dumnezeu (Sf.Ioan Damaschin), trăind
o viață care are în centrul ei pe Hristos.
4. Pocăința implică Înfrânarea. Alegerea cu discernământ a
cuvintelor, gândurilor și lucrurilor pe care le folosim. Evitarea
cu înțelepciune a situațiilor care duc la păcat. De asemenea,
evitând lucrurile îngăduite (nepăcătoase), dar care nu ne sunt
de folos (I Cor. 6,12).
5. Următoarea treaptă este Răbdarea. Viața duhovnicească este
întemeiată pe credință, frică de Dumnezeu, pocăință,
înfrânare, iar în urcușul ei necesită răbdare. Duhovnicia este
calea cea strâmtă (Matei 7,13), diferită de viața comună.
Duhovnicia, cultura vieții, se aseamănă tot mai mult cu ultimile
zile ale vieții Mântuitorului Iisus Hristos când, cei mai
apropiați ai Săi, nu L-au înțeles și L-au părăsit, de aceea
necesită răbdare și îndelungă-răbdare.
6. Răbdarea aduce Nădejdea. Privind la bunătățile viitoare (Romani
5,5), greutățile devin ușoare. Viața evlavioasă se îndulcește,
se hrănește și se adapă cu har. Rugăciunea, cântarea,
meditația, contemplarea, sunt mijloacele acestei îndulciri.
Răbdarea cu nădejde a necazurilor pregătește sufletul pentru a
primi iubirea Mântuitorului Iisus Hristos, văzând bucuria pusă
înainte (adică slava viitoare și mulțimea celor mântuiți) a
suferit crucea neținând seama de ocara ei (Evrei 12,2-3).
7. După multe nevoințe și suferințe, creștinul nevoitor primește
Nepătimirea. Curăția inimii (prin care vedem pe Dumnezeu), a
sufletului și a trupului, care devin casă a lui Dumnezeu (Ioan
14,23), nepătimirea, fac sufletul vrednic de a primi iubirea. Acum
sufletul gustă pacea și iubirea lui Dumnezeu (Matei 5,9), este gata
să sufere pentru Hristos prigoane, suferințe și chiar moarte
(Matei 5,10,11). Aceasta este ultima treaptă a nevoinței după care
tânjește nevoitorul duhovnicesc. Ea a fost atinsă de mulțimi de
sfinți cuvioși, ierarhi și mucenici, în frunte cu slăvitul
Apostol Pavel, care zicea: Mie a trăi este Hristos, iar a muri
câștig (Filipeni 1,21).
Acum să medităm puțin la treptele coborâșului nefericit care a creat o
cultură și o civilizație a morții duhovnicești și din care omul
este chemat să vină la lumina evangheliei lui Hristos.
1. Viața creștină se trăiește în mediul duhovnicesc al Bisericii, cu
slujbele și Tainele ei, cu rugăciunea necurmată (II Tes. 5,7) care
este respirația sufletului. Practicarea rugăciunii lui Iisus este o
poruncă evanghelică. Neglijarea ei are consecințe negative pentru
suflet care, în absența oxigenului duhovnicesc, se îmbolnăvește.
Orice îndepărtare de mediul duhovnicesc al rugăciunii și al
Sfintelor Taine, va duce la o îndepărtare de Dumnezeu. Istoria ne
arată nefericitul exemplu al iluminiștilor care, fără să vrea,
s-au făcut precursorii filosofiilor atee și totalitare ale
secolului trecut.
2. Îndepărtarea de rugăciune va duce la marginalizarea și uitarea
lui Dumnezeu. Omul sau societatea umană, care nu se roagă, nu se
împărtășesc de harul și cunoștința (reală, experimentală)
lui Dumnezeu, prin Sfintele Taine ale Bisericii, vor sfârși prin a
uita de Dumnezeu. Atunci omul devine centru și măsura lucrurilor,
iar Dumnezeu cel Atotțiitorul, care ne-a creat și ne ține cu
atotputerea și atotiubirea Sa, este marginalizat și exclus din
viață și din societate.
3. Fără rugăciune și fără comuniune sfântă, fără prezența luminii, a
puterii și a iubirii lui Dumnezeu, omul își va crea o cultură
închisă în ermetismul patimilor și a dorințelor sale efemere.
Trăind o viață axată numai pe orizontală, bazată pe
satisfacerea dorinței de putere, satisfăcută prin plăcere și
avuții, fără prezența lui Dumnezeu, sfârșește la cimitir;
sufletul rămâne fără perpectiva vieții veșnice și fericite,
fără comuniunea cu Hristos și a Sfinților pe care i-a exclus.
4. Prezența lui Dumnezeu se arată și în această dinamică a căderii
omului, a îndepărtării sale de Dumnezeu. Viața trăită exclusiv
terestru, care cunoaște doar cultul și civilizația păcatului,
sfârșește, desigur, într-o dublă moarte... Însă începutul
acesteia sunt bolile, necazurile, suferințele. Acestea sunt, în
fapt, o nouă chemare iubitoare a lui Dumnezeu. Prin boli și
necazuri, ca printr-o trâmbiță, Dumnezeu, zice părintele Arsenie
Boca, cheamă pe cei care au refuzat chemarea Bisericii și chemarea
conștiinței. Este o șansă de reîntoarcere la viața luminoasă
de care omul s-a îndepărtat. Necazurile și bolile pot fi uneori de
lungă durată, pentru ca omul să-și vină în fire, să se
întoarcă în casa Tatălui Ceresc.
5. Fără îndoială, o boală, un necaz mare, o nenorocire (moartea unei
persoane dragi), sunt o răscruce pentru om. În această stare
ispititorul satan, cu multă iscusință, l-a îndemnat pe om să
uite de rugăciune, de Creatorul, Dumnezeul și Mântuitorul Său, de
dulcea convorbire cu El; se bucură de necazurile, bolile și
suferințele omului. El va găsi o soluție prin care să-i
impiedice întorcerea la Dumnezeu. Cei hotărâți își asumă
suferința, își văd greșeala și se întorc la Dumnezeu cu toată
ființa lor. Precum Fiul Risipitor, Moise Arapul, Maria Egipteanca,
Varvar Tâlharul și alții ca ei, se întorc din moarte la viață,
fără să mai privească în urmă, făcând bucurie în cer. Cei
ușuratici, superficiali, găsesc mereu scuze și motive pentru
amânarea întoarcerii la Dumnezeu. Iar satana le propune una dintre
cele mai frecvente și subtile ispite ale sale: deturnarea de la
scopul propus. Nu pocăința o dorește satan, ci găsirea unui țap
ispășitor. Nu pocăința, întoarcerea la Dumnezeu, sunt salvarea
ta (de fapt singura salvare), spune; ci cu totul altceva trebuie...
Iată un presupus dușman, un vinovat, care trebuie eliminat. Aici
satan atacă direct porunca iubirii aproapelui. Este ca și cum un
soldat, pe front, s-ar trezi cu un glonte în mână, iar în loc să
alerge la spital să se opereze, ar căuta inamicul care a tras.
Absurd!... Iată că prin minciună cel rău creează cultura morții
pentru cei care-l ascultă. Omul căzut din iubirea de om,
strâmtorat de boli și necazuri, este ispitit de satan cu ultimile
trepte ale pierzării: 6. Disperarea. - 7. Uciderea (presupusului
vinovat) sau sinuciderea...
Așadar, suntem condamnați la libertate (Kierkegaard), suntem mereu puși în
situația de a alege calea vieții sau calea morții, binele de rău
(Deut. 30,15).
Alege viața ca să trăiești... (Deut. 30,19). Să alegem calea și cultura vieții
ca să trăim veșnic fericiți. Amin.
Arhim. Andrei Coroian
|
|
|