Română 

"Omul sfătuieşte pe aproapele său precum ştie. Dumnezeu însă lucrează în cel ce-L ascultă după credinţa sa."

Aug
06
2023

Spovedania - Taina neîncetatei înnoiri...

Mărturisiți-vă Domnului că este bun, că în veac este mila Lui (Ps. 135,1).


Dintre toate cele șapte Taine ale Bisericii, Spovedania este lucrarea cea mai des folosită. Ea este taina adâncului de smerenie, taina sincerității noastre și taina adâncului iertării lui Hristos. Ea devine taina neîncetatei înnoiri, prin harul Duhului Sfânt. Spovedania întărește legătura noastră de comuniune și de iubire cu Dumnezeu. Recunoașterea sinceră, firească, a nimicniciei și păcătoșeniei noastre în fața nesfârșitei bunătăți și desăvârșiri a lui Dumnezeu, face mereu posibilă participarea la viața Lui. Cel atotputernic și atotmilostiv curăță întinarea păcatului, vindecă rănile, umplând cu lumină și iubire vidurile sufletului meu. Eu (omul), ființă slabă, înclinată spre păcat și nestatornică, doar în prezența Lui (slujbă, muncă și rugăciune fierbinte) nu păcătuiesc. Precum fierul în flăcările focului este ferit de corodare, curățat și umplut de lumină, eu, cel zămislit și născut în păcat, mă curăț, mă luminez și mă aprind, doar prin focul harului lui Hristos. Port în alcătuirea firii mele păcatul...

Hristos m-a spălat prin Botez, m-a îmbrăcat în haină luminoasă, m-a pecetluit cu puterea Duhului Sfânt... Și totuși păcătuiesc din nou... N-aș vrea să fiu lipsit de prezența Lui cea bună, dar slăbiciunea firii, în care păcatul este viu, nu-mi dă pacea și siguranța vieții în Dumnezeu...

Ce voi face, dar? Nu mă pot lipsi de lumina (cunoașterea și înțelegerea) cuvântului Tău, nici de dulceața harului Tău... De aceea mă mărturisesc Ție! Strig către Tine! Stărui în rugăciune... Te chem, cerând luminare și izbăvire! Când încetez rugăciunea sau altă lucrare duhovnicească, în priveliștea ochilor minții mele revine lumea cu deșertăciunile ei. Așadar, în fața Ta sunt, Doamne! Ție-mi mărturisesc gândurile și simțirile mele! Statornicește-mă în harul Tău! Întărește-mă întru puterea tăriei Tale! Pătrunde-mă cu lumina Ta, căci fără puterea harului Tău, sunt o trestie purtată de vânt, o frunză plutitoare pe marea vieții...

Pentru că mintea noastră uită adesea de Dumnezeu, inima nu arde în simțirea prezenței lui. Trebuie mereu să ne trezim, să ne întoarcem la Hristos care primește această întoarcere și se bucură de ea. De mii de ori căzând în uitare și păcat, de mii de ori să ne întoarcem! Domnul cel bun și milos ne primește (chiar El a poruncit-o) să punem început bun. Un început al vieții fără păcat în care să trăim în El, iar El să trăiască în noi (Galateni 2,20). De aceea: Învrednicește-mă, Doamne, ziua aceasta, să o petrec fără de păcat. Ajută-mi ca această zi să fie sfântă. Să fie ziua în care voi intra, unit cu Tine, în veșnicie și voi rămâne în veci cu Tine.

Spovedania ne-a fost dată ca împreună-convorbire și conlucrare cu Dumnezeu (fără harul Său nu putem face o adevărată spovedanie). Eu îI spovedesc păcatele și lipsurile mele, iar El îmi spovedește (descoperă) puterea și lucrarea harului Său. O fac personal în rugăciune. O fac în fața martorului Său, preotul duhovnic. Personal, cu cuvintele mele, dar și cu rugăciunile Bisericii. Rugăciunea a treia către Duhul Sfânt (din rugăciunile de seară); a patra din Canonul Sfintei Împărtășanii și multe altele sunt spovedanii făcute direct lui Dumnezeu. Sfinții Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Maxim Mărturisitorul, ne-au lăsat minunate rugăciuni de mărturisire adresate Persoanelor Sfintei Treimi și Maicii Domnului; colecția Sfântului Nicodim Aghioritul - Apanthisma. Fiecărei slăbiciuni Dumnezeu îi aduce opusul, puterea și strălucirea virtuților Lui... Păcatele sunt multe, de ordinul zecilor și sutelor, dar, întotdeauna când facem spovedanie, ne orientăm după cele zece porunci și după cele nouă porunci bisericești care armonizează viața noastră cu Dumnezeu, cu aproapele și cu sinele. Învățăm poruncile restrictive (ce nu trebuie să facem), dar și cele afirmative (ce trebuie să facem), adăugând Cele nouă Fericiri, Faptele milei trupești și sufletești, care acoperă mulțime de păcate. Duhovnicul din Pelerinul rus spune că în trei patimi sunt cuprinse toate păcatele care macină și desfigurează sufletul omului (frumosul chip al lui Dumnezeu). Așadar, acestea mereu le mărturisim:

1. Că nu-L iubesc din tot sufletul, din toată inima, din tot gândul și cu toată tăria (Matei 22,37; Marcu 12,30). Căci dacă l-aș iubi, aș fi un rug de rugăciune care topește munții păcatului și luminează lumea cu lumina cunoștinței; aș fi un imn de iubire aprinsă, un psalm de laudă și mulțumire; o neîncetată doxologie; un izvor de recunoștință.

2. Nu-l iubesc nici pe aproapele (fratele) meu ca pe mine însumi (Matei 22,39). Dacă l-aș iubi, i-aș ierta greșelile, m-aș ruga pentru mântuirea lui, pentru buna lui sporire și propășire întru toate. Câți oameni (frați ai noștri) nu sunt, în orașul nostru, în țara noastră, în lumea toată, pentru care nu ne-am rugat niciodată și nu am făcut nimic pentru binele și mântuirea lor!

3. Sunt plin de mândrie și slavă deșartă. Astfel păcătuiesc prin: orgoliu, mânie, ură, răzbunare, dispreț, rivalitate, competiție, concurență, slavă deșartă (dependența de părerea oamenilor), iubire de sine, încântare de sine, laudă de sine, milă de sine, cruțare de sine, minciună, lăcomie de cele trecătoare, hrănind eul și egoul meu cu cele zise și făcând din el izvorul suferinței mele...

Cât de des mă voi spovedi? Cât pot de des... Zilnic, zice Sfântul Ioan Gură de Aur; săptămânal o fac cei mai râvnitori, lunar cei obișnuiți, dar nu mai rar de patruzeci de zile, zice părintele Cleopa. Lucrarea Sfintei Spovedanii este întărită de harul Sfintei Împărtășanii prin care Hristos cel Răstignit, Înviat și Înălțat ni Se dăruiește, umplând ființa noastră de darurile Sale dumnezeiești - omenești.

Pentru a păstra o legătură permanentă cu Mântuitorul Iisus Hristos, ne-a fost dată rugăciunea neîncetată (I Tes. 5,17), condiționată de împlinirea poruncilor, de iubirea și iertarea aproapelui. Pentru o neîncetată înnoire a ființei noastre ne-a fost dată spovedania cât mai deasă, făcută în fața lui Dumnezeu, prin rugăciunile zilnice amintite și în fața duhovnicului la vremea cuvenită. Ea face posibilă lucrarea harului și ajută inima omului să se statornicească în Hristos. Prin rugăciune, milostenie, studiu, meditație, mărturisire, împărtășire, omul sporește în cunoașterea și în lucrarea lui Hristos. Puterea harului transformă omul. Căința adâncă ridică sufletul din adâncul iadului, așa cum avem pildele regelui Manase, psalmistului David, Maria Egipteanca, Moise Etiopianul și alții. Puterea pocăinței vine de la Hristos, prin har, prin pildele Scripturii și Bisericii. Spovedania să fie făcută cu multă smerenie, discreție și mai ales încredere în Hristos și-n lucrarea Lui.

Mă folosesc de câteva versuri ale poetului - teolog Valeriu Anania, mitropolitul nostru de vrednică amintire de la Cluj, care surprind esența tainei și lucrării spovedaniei.



Confessio:



Doamne, tinde-Ţi patrafirul
peste fața mea de lut,
sufletu-mi neghiob și slut
să-l albești cu tibișirul
când amurgu-și toarce firul
peste-un pic de gând tăcut.



Să-Ţi vorbesc, ne-aud vecinii,
iar osânda e păcat;
eu să stau pe-un colț plecat
şi să-mi scriu povara vinii,
pe când Tu, la vremea cinii,
să-mi șoptești că m-ai iertat.



Aciuiați pe-o vatră nouă
om purcede spre nou cânt;
eu, o mână de pământ,
Tu, lumină-n strop de rouă,
migăli-vom cartea-n două:
Tu, vreo trei, eu, un cuvânt.



Şi-ncălţându-Te-n sandale
să pornești pe drum stelar,
într-al slovelor chenar
eu opri-Te-voi din cale
și-n minunea vrerii Tale
Te-oi sorbi dintr-un pahar.



Concluzionând, este esențial să avem o legătură vie cu Hristos. Să fim conștienți că la edificiul vieții noastre duhovnicești lucrarea Lui este fundamentală (omul face un pas, Dumnezeu face nouă zeci și nouă, zice proverbul). Lucrarea și creșterea noastră duhovnicească se realizează prin râvna, strădania și osteneala noastră, unite cu harul lui Dumnezeu. Zilnic să cercetăm lucrarea duhovnicească din noi. Cât har am dobândit, cât ne-am unit cu Hristos, cât am sporit întru El?

Să ne încredințăm lui Dumnezeu, să ne mărturisim Lui, să-I facem spovedanie în fiecare seară. Să facem și spovedania la duhovnic, să primim dezlegarea, iertarea, sfatul și povața lui; să participăm des la Sfânta Liturghie, împărtășindu-ne cu Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos.



Arhim. Andrei Coroian

separator
Jun
03
2023

ARHIMANDRITUL EFREM VATOPEDINUL

Starețul Mănăstirii Vatopedu din Sfântul Munte Athos, Grecia –



Stareț și părinte duhovnicesc al Mănăstirii Vatopedu, fost ucenic al bătrânului Iosif Vatopedinul - Gheronda Iosif, s-a născut pe data de 5 a lunii iunie 1956 în localitatea Peristeronopighi din Cipru, într-o familie cipriotă, primind la naștere numele de Vasilios.

Va fi cel mai mare copil dintre cei cinci, care au trăit, trei băieți și două fete.

Tatăl - Sotiris Koutsou, la a doua căsătorie, un caracter bun, corect, organizat și comunist, ca orientare politică. Mama - Kyriaki Koutsou, față de care manifestă un puternic atașament și cu care va avea o legătură emoțională strânsă, o va călugări peste ani.

Este un copil religios care frecventează biserica, urmează cursuri de muzică bizantină și are intenția de a deveni preot. Urmează gimnaziul de 6 clase în Lefkoniko, intră la Seminarul ,,Apostol Barnaba” – Școala Preoțească din Nicosia, Cipru.

În anul 1974 are loc invazia turcă a Ciprului, tatăl și cei doi frați mai mici sunt luați prizonieri - tatăl pierzându-și viața; familia fiind expulzată, se refugiază în Districtul Larnaca.

Se înscrie la Facultatea de Teologie din Atena și, ajutat material cu donații, o absolvă în anul 1978. În timpul studiilor face o călătorie în Sfântul Munte și corespondează cu Efrem Katunakiotul, care îi prezice că o să ajungă monah și preot.

După absolvire se întoarce în Cipru la Seminarul din Nicosia, ca profesor, ca să-și ajute familia. Îl cunoaște pe Gheronda Iosif, la o călătorie a acestuia în Larnaca.

1981 este anul în care se hotărăște să devină monah în Sfântul Munte, în obștea starețului Gheronda Iosif, iar în anul următor este călugărit în Mănăstirea ,,Sfântul Pavel”, Vasilios Koutsou devine Efrem. În 1983 este hirotonit ierodiacon și în anul următor ieromonah.

Ajunge să îi cunoască pe Sfinții Cuvioși Efrem Katunakiotul și Paisie Aghioritul.

În anul 1989 Mănăstirea Vatopedu se transformă dintr-o mănăstire idioritmică într-o mănăstire cenobitică, fapt pentru care, sub mâna starețului Iosif, va cunoaște o revigorare sub toate aspectele. Părintele Efrem devine arhimandrit și este ales stareț al mănăstirii Vatopedu, în anul 1990. Se va îngriji de bunurile materiale, restaurarea clădirilor, de viața liturgică și sfintele odoare, ajungând ca mănăstirea să fie un exemplu de urmat și totodată cel mai mare așezământ monahal din Grecia. Își călugărește mama de 84 de ani - Kyriaki Koutsou, în Cipru; va trăi până la vârsta de 96 de ani.

După plecarea la cele veșnice a părintelui Gheronda Iosif Vatopedinul, părintele Efrem devine duhovnicul monahilor din Mănăstirea Vatopedu, Sfântul Munte Athos.

separator
© 2024 Mânăstirea Nicula - Toate drepturile rezervate.